پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118135
عراقچي: دستور العمل مذاکرات را از تهران مي گيريم
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1406

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، سيد عباس عراقچي پنج شنبه شب درنشست خبري با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاري درخصوص اخبار منتشر شده مبني بر پذيرش کاهش تعداد سانتريفيوژها از سوي هيات مذاکره کننده هسته اي ايران تاکيد کرد: در رابطه با تعداد سانتريفيوژها نبايد به گمانه زني هاي رسانه اي توجه کرد.

عراقچي با تاکيد بر اينکه محتواي مذاکرات فقط پشت ميز مذاکرات مطرح مي شود، افزود: تمام اعداد و ارقامي که در رابطه با سانتريفيوژها اعلام مي شود ساخته و پرداخته ذهن برخي از رسانه هاي خارجي و افرادي است که با نيات خاص اين کار را انجام مي دهند و هدف آنها آلوده کردن فضاي مذاکرات هسته اي و ايجاد اضطراب و تنش است که نبايد به آن توجه شود.

معاون وزير امور خارجه ايران درخصوص مذاکرات وين 6 تاکيد کرد: اين مرحله از مذاکرات از روز گذشته ( چهارشنبه) با برگزاري جلسات متعدد دوجانبه، چندجانبه و جمعي در سطوح مختلف آغاز شده است و مي توان گفت با گذشت دو روز ، مذاکرات در حد ارزيابي از مواضع طرفين بوده و مروري بر آنچه تا امروز داشته ايم و در جريان آن، دو طرف براي درک دقيق تر مفاهيم و مواضع يکديگر تلاش کرده اند.

وي افزود: فکر مي کنم از فردا صبح دوباره روند نگارش متن در سطح معاونان وزير امور خارجه ايران و خانم اشتون آغاز شود.

* پذيرش هر گونه محدوديت، موقتي خواهد بود

 

عراقچي در مورد اظهارات قبلي خود مبني بر اينکه اگر محدوديت جديدي در اين مرحله از مذاکرات بپذيريم موقتي خواهد بود، گفت: آنچه من گفتم حرف جديدي نيست ولي اينکه چه برداشتي از سخنان من شده، بحث ديگري است.

وي افزود: آنچه من گفتم حرف جديدي نيست، بلکه بر مبناي توافق ژنو است زيرا آنجا توافق صورت گرفت که در توافق نهايي، ايران مجموعه اقداماتي را به منظور ايجاد اطمينان و اعتمادسازي نسبت به ماهيت صلح آميز برنامه هسته اي خود انجام خواهد داد.

عراقچي خاطرنشان کرد: مجموعه اقداماتي که براي اعتماد سازي انجام مي دهيم حتما شامل يک سري محدويت هايي خواهد بود که در برنامه هسته اي خود مي پذيريم.

وي گفت: البته همانطور که در توافق ژنو اشاره شده است اصل غني سازي ايران ادامه پيدا خواهد کرد ولي با يک سري محدوديت هاي مورد توافق دو جانبه و براي يک دوره زماني مشخص.

عراقچي تصريح کرد: اين کاملا قطعي است که اگر هر محدوديتي را در هر قسمتي از برنامه هاي خود به منظور اعتماد سازي قبول کنيم، يک محدوديت موقتي و داراي دوره زماني مشخص خواهد بود و هيچ چيزي براي ابد پذيرفته نخواهد شد.

* پرانتزها هنوز باقي است

 

خبرنگاري از معاون وزير امور خارجه پرسيد با توجه به وجود پرانتزهاي متعدد در مقدمه نگارش شده از متن توافق جامع در مذاکرات وين 5، وضعيت ادامه نگارش متن در اين مرحله چگونه خواهد بود؟

عراقچي پاسخ داد: همه آن پرانتزها هنوز سر جاي خود باقي است.

وي افزود: متني براي نگارش آماده شده اما تقريبا در مورد تمام موارد مطروحه، اختلاف نظرهايي داريم و براي نزديک شدن ديدگاه ها هنوز خيلي کار داريم و به جلسات متعددي نياز است تا روي مفاهيم به توافق برسيم و بتوانيم آن را روي کاغذ بياويم .

معاون وزير خارجه ايران تصريح کرد: تلاش همه طرفين اين است که از فرصت باقي مانده تا 20 جولاي - 29 تير- نهايت استفاده را ببريم و بعد تفاهم حاصل شده را روي کاغذ بياوريم.

* چشم انداز مذاکرات وين - 6

عراقچي در پاسخ به اينکه آيا افق روشني براي دستيابي به توافق جامع در مذاکرات وين 6 مي بينيد؟،گفت: اگر افقي وجود نداشت که مذاکره انجام نمي شد اما هنوز زود است که بخواهيم درمورد دست يافتن به توافق جامع در اين مرحله قضاوت کنيم.

وي ادامه داد: هر چند به مواضع طرف مقابل خوشبين نيستيم و مذاکرات همچنان در فضاي بي اعتمادي انجام مي شود اما ما همچنان اميدوار هستيم که تا 20 جولاي مي توانيم به توافق دست يابيم و شايد در روزهاي آينده که در مذاکرات جلوتر رفتيم بتوانيم اظهار نظر دقيق تري دراين مورد داشته باشيم.

از سخنگوي گروه مذاکره کننده هسته اي ايران در باره سخنان اخير ?جان کري? وزير خارجه آمريکا که مدعي شده است درصورت شکست مذاکرات، مسئوليت بر عهده ايران خواهد بود، سوال شد.

عراقچي در پاسخ گفت: به نظر ما در اين صورت قضاوت با افکار عمومي جامعه بين المللي خواهد بود و اين آنها هستند که نظر خواهند داد چه کسي موجب شکست مذاکرات بوده است.

وي با تاکيد بر اينکه اطمينان دارم افکار عمومي بين المللي قضاوت درستي در اين زمينه خواهد داشت، گفت: در صورتي که چنين اتفاقي (شکست مذاکرات) رخ دهد، ايده ها و نظرات مذاکره کنندگان در اختيار افکار عمومي بين المللي قرار خواهد گرفت و آن وقت آنها قضاوت خواهند کرد که چه کسي عامل شکست بوده است.

سخنگوي هيات مذاکره کننده هسته اي ايران خاطرنشان کرد: در اين مرحله بايد اجازه دهيم مذاکرات مسير خود را دنبال کند و ما همچنان اميدوار هستيم به راه حل نهايي و جامع برسيم و ديگر لزومي نداشته باشد که بخواهيم به شناسايي عامل شکست مذاکرات فکر کنيم.

 

*دستور العمل مذاکرات را از تهران مي گيريم

 

عراقچي در پاسخ به سوالي در باره احتمال بازگشت روساي هيات هاي مذاکره کننده از جمله وزير خارجه ايران به پايتخت ها براي مشورت و بازگشت دوباره به وين بعد از چند روز براي ادامه مذاکرات وين 6 گفت: اگر هر زماني احساس کنيم که نياز است براي مشورت به تهران بازگرديم، قطعا اين کار را انجام خواهيم داد و تصميم گيري خواهيم کرد.

معاون وزير خارجه ايران و عضو گروه مذاکره کننده هسته اي تاکيد کرد: ما طبق دستور العملي که از تهران صادر مي شود مذاکره مي کنيم و بر اساس چارچوب هاي تعيين شده به حرکت خود ادامه مي دهيم.

عراقچي در پاسخ به سوال ديگري در خصوص احتمال تمديد مذاکرات بعد از پايان فرصت 20 جولاي - 29 تير- گفت: براي سخن گفتن در مورد تمديد مذاکرات با 1+5 هنوز زود است، روزهاي آخر تا رسيدن به 20 جولاي در مذاکرات بسيار مهم و تعيين کننده است و آن زمان تصميم خواهيم گرفت که مذاکرات براي مدتي ديگر تمديد شود، تنفس اعلام شود يا اينکه قطع مذاکرات را اعلام کنيم، همه اين موارد در زمان خودش مشخص خواهد شد.

وي در پايان اين نشست خبري با قدرداني از دولت و وزارت امورخارجه اتريش به عنوان ميزبان مذاکرات هسته اي گفت: وزارت خارجه اتريش اعلام کرده است که مذاکرات تا هر زماني ادامه داشته باشد، امکانات لازم را در اختيار هيات هاي مذاکره کننده قرار خواهد داد.

منبع: ايرنا

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html